به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان”سید محمد واعظی نژاد” مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمان در جلسه با اعضای کارگروه آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در رابطه با تایید شاخص‌های ساختمان و بنای آموزشی مدارس و مراکز غیر دولتی، بیان داشت: اولین و مهمترین شاخص ارزیابی استحکام بنای ساختمان های آموزشی این مدارس و مراکز، استاندارد و ایمن بودن این ساختمان ها و داشتن حداقل استحکام نسبی برای این فضاهای آموزشی می باشد.

مهندس واعظی نژاد در ادامه افزود: در ساختمانهای چند طبقه برای مدارس غیردولتی طبقه همکف مورد تایید این اداره کل می باشد، البته استثنایی وجود دارد که آموزشگاه‌های زبان و علمی آزاد با توجه به تشکیل کلاسها با تعداد فراگیر خیلی کم می توانند در صورت تایید ناظر و دریافت مجوز در طبقات بالا با کاربری آموزشی نیز کلاس تشکیل دهند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان بر استاندارد بودن تاسیسات سرمایشی و گرمایشی این مدارس و مراکز غیر دولتی تاکید کرد و گفت: منبع تولید حرارت تجهیزات گرمایشی به هیچ وجه نباید در داخل کلاس باشد و این منبع بایستی در خارج از کلاس و در محیطی که استاندارد این کار است، تعبیه شده و حتی نور کافی برای فضای کلاسی و ابعاد و اندازه یک کلاس درس بایستی طبق استانداردهای آیین نامه ای باشد.

واعظی نژاد با اشاره به اینکه از زمانی که موضوع تایید استحکام بنای مدارس و مراکز غیر دولتی به اداره کل نوسازی مدارس تفویض شده است، خبر داد: تا کنون ۳۵۰ نامه برای تایید ساختمان مدارس و مراکز غیر دولتی از آموزش و پرورش به نوسازی مدارس ارسال شده که نزدیک به ۲۰ درصد این درخواست ها بازدید و مورد تایید قرار گرفته و مابقی در نوبت نظارت و تایید هستند و تعدادی هم با توجه به عدم رعایت ضوابط آیین نامه ای و نداشتن استحکام بنا مورد تایید این اداره کل قرار نگرفته اند و موارد لازم جهت رفع اشکالات و ایردات فنی مهندسی به موسس ارائه شده است.

مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به اینکه نوسازی مدارس ضوابط آیین نامه ای را در دستور کار خود قرار داده است، خاطر نشان ساخت: بنا داریم با توجه به اینکه غالب مدارس و مراکز غیر دولتی از ساختمان های قدیمی استفاده می کنند، با تایید استحکام نسبی مشمول ماده ۱۲ فرصتی به آنها بدهیم تا نسبت به استاندارد سازی و مقاوم سازی ساختمان آموزشی خود هر چه سریعتر اقدام نمایند تا بتوانیم به سمت
بهبود کیفیت فضاهای آموزشی مدارس و مراکز غیردولتی گام برداریم