به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان : سید محمد واعظی نژاد مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان از افزایش ۰٫۳ مترمربع سرانه فضای آموزشی استان کرمان در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: استان کرمان به میانگین متوسط کشوری رسیده است.

“محمد واعظی نژاد” به مناسبت ۲۸ اردیبهشت سالروز تاسیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در سال گذشته رشد ۳۰ درصدی در اعتبارات دولتی اداره کل نوسازی مدارس در سطح ملی و ۱۳۰ درصدی در سطح استانی را داشتیم و توانستیم پروژه های نیمه تمام سال های گذشته را فعال و به مرحله اجرا برسانیم.

وی افزود: سرانه فضای آموزشی استان کرمان در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و در حالی که در ابتدای سال ۹۶ سرانه فضای آموزشی استان ۴٫۹۲ مترمربع برای هر دانش آموز بود که در پایان سال ۹۹ به میانگین متوسط کشوری یعنی ۵٫۲۲ مترمربع رسیدیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به مشارکت قابل توجه خیرین مدرسه ساز تصریح کرد: سال ۹۸ مبلغ ۹۷ میلیارد تومان و سال گذشته مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان جذب کمک خیران را داشته ایم و همچنین خیرین بزرگوار تعهد احداث ۲۲۶ پروژه با ۱۳۱۸ کلاس درس را داده اند.

وی درخصوص رشد جذب مشارکت های خیرین گفت: نیاز به توضیح است که بگویم این رشد از تعهد خیرین نیکوکار از جشنواره بیست و یکم که بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بود، در جشنواره بیست و دوم به عدد ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده که ۷۰۰ درصد رشد داشته است و در کشور رتبه اول را در این زمینه کسب کرده ایم.
واعظی نژاد با اشاره به اینکه چهار پروژه با ۳۶ کلاس و زیربنای ۴۰۰۰ مترمربع در شهرستان رابر زادگاه شهید حاج قاسم سلیمانی افتتاح شده، افزود: یکی دیگر ازاقدامات خوبی که صورت گرفت، انعقاد تفاهمنامه با اتاق بازرگانی استان کرمان در جهت ادای سهم مسئولیت اجتماعی صنایع، بنگاه های اقتصادی و کارخانجات و فعالان‌ اقتصادی بود و مقرر شد ۱۲۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس درس با همکاری اتاق بازرگانی و موسسه خیریه مهر گیتی احداث شود که تاکنون در این زمینه عملیات احداث و تکمیل ۳۸ مدرسه با ۴۱۱ کلاس درس و ۵ پروژه ۲۴ کلاسه در شهر کرمان شروع شده و این مدارس با نام پویش “کرمان دانا” در استان کرمان نامگذاری می شوند و اولین مدرسه کرمان دانا را با ۹ کلاس و ۱۳۲۵ مترمربع زیربنا افتتاح کردیم و همچنان این نهضت ادامه دارد.

واعظی نژاد درباره جمع آوری بخاری های نفتی از مدارس استان کرمان نیز به ایسنا گفت: این طرح از ابتدای سال ۹۹ آغاز شده و ۱۵۵۰ کلاس درس به سیستم های سرمایشی و گرمایشی استاندارد مجهز می شوند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان یکی از دغدغه های آموزش و پرورش را عدم برخورداری مدارس از سرویس های بهداشتی مناسب عنوان کرد و افزود: ما به احداث ۵۱۸ چشمه و بهسازی ۱۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی نیاز داریم که به همین منظور سال گذشته ۱۹۸ چشمه سرویس بهداشتی در مدارس اضافه کردیم و در بازسازی و تعمیر تعدادی سرویس های بهداشتی از قرارگاه سازندگی سپاه ثارالله کمک گرفتیم.

وی با بیان اینکه در دی ماه ۹۸ سیل جنوب و شرق استان کرمان به ۱۵۰۰ کلاس درس آسیب رساند، گفت: تعداد ۱۸ مدرسه با ۱۰۶ کلاس درس با پیشرفت ۳۵ درصدی در حال بازسازی است و ۹۳ مدرسه با ۵۳۱ کلاس درس به صورت اساسی تعمیر شدند و در همین راستا برای جلوگیری از آسیب مجدد پایه تعمیرات مدارس را بر اصلاح عایق رطوبتی گذاشتیم که ۹۲ هزار مترمربع ایزوگام در مدارس انجام شد.
واعظی نژاد با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نیازهای جدید مدارس بیان کرد: تجهیزات موردنیاز مدارس در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و فعالیت غیرحضوری مدارس، متفاوت بود و ما تمرکز را بر سیستم رایانه ای و ویدئو پروژکتور گذاشتیم.

وی افزود: در حال حاضر ۲۳۵ پروژه با ۱۰۵۵ کلاس درس در سراسر استان کرمان در دست اجرا داریم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان از پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه ساختمان ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این ساختمان با زیربنای ۱۷ هزارو ۵۰۰ مترمربع از سال ۱۳۷۱ آغاز شده بود، اما به دلیل عدم تامین اعتبار تعطیل بود که مجددا کار ساختش را آغاز کردیم و به زودی به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه در حاشیه شهر کرمان دو پروژه بزرگ ۳۶ کلاسه از سال گذشته، به نام سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید حسین پورجعفری آغاز شده، تصریح کرد: با بهره برداری از این دو پروژه در مهرماه امسال با توجه به ساخت مدارس بیشتر در حاشیه شهر کرمان مشکلات تراکم دانش آموزی در شهر کرمان کمتر خواهد شد.

واعظی نژاد با بیان اینکه پویش ملی “آجر به آجر” را همزمان با کشور در استان کرمان آغاز کرده ایم و در پویش محرم عملکرد خوبی در استان داشتیم، گفت: در این پویش یک مدرسه سه کلاسه تعریف شد و ۱۵ هزار نفر مشارکت داشتند و به دلیل اینکه بیشترین مشارکت را از شهرستان عنبرآباد در این پویش داشتیم، ساخت مدرسه در این شهرستان خشت گذاری شد.

وی با اشاره به پویش “من مادرم، همه بچه های ایران فرزند من” گفت: در این پویش ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه پیش بینی شده است.

واعظی نژاد با بیان ‌اینکه تعداد ۸۰ کلاس خشت و گلی در قالب ۳۰ مدرسه در استان کرمان داشتیم عنوان کرد: با احداث فضاهای جدید، مدارس خشت و گلی از فضای آموزشی استان حذف شد و در بخش مدارس فرسوده موجود در سطح استان کرمان نیز در حال حاضر ۱۰۸ مدرسه سنگی و ۱۷۰ مدرسه کانکسی داریم که تصمیم بر این است که از فضای آموزشی حذف شوند.

وی با اشاره به ساخت یکی از بزرگترین مجتمع های حیات طیبه در کشور افزود: این مجتمع با زیربنا ۱۲ هزار و ۷۰۰ متر مربع زیربنا و ۴۰ کلاس درس تا تیر ماه سال جاری به پایان می رسد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان همچنین با اشاره به پروژه های فاخر و بزرگی که در شهر کرمان در حال اجراست، افزود: ۱۰ پروژه مجتمع آموزشی ۱۲ کلاسه خیری، هنرستان شهید مغفوری با ۱۸ کلاس درس، هنرستان خیرساز مهندس افتخاری با ۱۸ کلاس درس و ۲ پروژه ۳۶ کلاسه به نام شهید سلیمانی و شهید پور جعفری در شهرک شهرداری و شهرک مطهری شهر کرمان از جمله این گروه های بزرگ در حال اجراست.