دست سرنوشت در مسیری خیر قرارشان داده است، اینان دانه‌ای می‌کارند برای فردا، هشت بهشت را برای خود خریده‌اند انسان‌هایی نیک سرشت که خشت به خشت را در ساختن عمارتی برای آموختن و بنایی برای بهتر دانستن بشیریت، روی هم می‌گذارند.

 تاریخ بشریت به وفور خیر و برکت رسانی انسانی هایی پاک سرشت را در خود ثبت کرده که با ایثار و از خودگذشتگی اقداماتی خیر را برای جامعه بشریت رقم زده اند. کم نیستند آنهایی که دلشان برای خیر رساندن به دیگران ولو اندک می تپد و از هیچ خدمتی در این راستا فروگذار نمیکنند.

اکنون که کشور و البته استان کرمان با کمبود فضای فیزیکی فضای آموزشی برای تحصیل دانش آموزان روبروست، تعدادی از خیرین نوع دوست با دست زدن به اقدامی ابتکاری در طرح آجر به آجر حضوری سبز را از کمک به تعالی جامعه به نمایش گذارده اند

این اقدام مهم در استان کویری کرمان که ۱۱ درصد وسعت کشور را در بر می گیرد حرکتی زیباست که دل دانش آموزان مناطق مختلف را که به دلیل کمبود فضای آموزشی، تعداد زیاد افراد را در یک کلاس تحمل می کنند و یا به صورت شیفیتی به مدرسه می روند، گرم و به تحصیل و آینده امیدوار می کند. 

محدودیت منابع مالی دولتی به منظور تجهیز مدارس، آزمایشگاه ها و کارگاه ها به ویژه در مناطق محروم برای برقراری عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر آموزش و پرورش استان کرمان را با مسائل عدیده ای مواجه کرده است.

ممنوعیت ثبت نام دانش آموزان پناهنده افغانستانی در استان های همجوار نیز موجب شده کرمان میزبان حدود ۳۴ هزار دانش آموزان افاغنه در پایه های مختلف تحصیلی باشد که خود دلیلی بر کمبود فضای آموزشی در این استان است. 

وجود مدارس شبانه روزی و تخصیص نیافتن اعتبار لازم به منظور تجهیز امکانات مطلوب خوابگاهی، تعلیم و تربیت ۱۱ هزار و ۳۰۶ دانش آموز عشایری در ۵۳۷ مدرسه عشایری از دیگر مسائل پیش روی آموزش و پرورش استان کرمان است که تنها دست بخشنده و اندیشه خیراندیش خیرین می تواند گره از این مشکلات بگشاید.

هرچند خیرین مدرسه ساز کرمان چهره ای خوش را از اهالی دیار کریمان در نوع دوستی از خود نشان داده اند اما هنوز حدود ۳۰ درصد از مدارس استان کرمان فرسوده و نیازمند نوسازی و بهسازی است.

این در حالی است که خیرین مدرسه ساز استان کرمان در سال ۹۷ حدود ۳۲ میلیارد تومان در راه ساخت فضای آموزشی مورد نیاز این استان هزینه کرده و از سال ۹۸ تاکنون ۱۲۰ میلیارد دیگر کمک کرده اند و تا پایان سال این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یا

 ۳۰ درصد فضای آموزشی کرمان با مشارکت خیرین احداث شده است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان نیز با بیان اینکه هم اکنون با اشتیاق مردم برای مشارکت در امر مدرسه سازی با تقدیم کمک‌های خرد روبرو هستیم گفت: در این راستا طرح «آجر به آجر» از سوی وزارت آموزش و پرورش طراحی شد و مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت.

سیدمحمد واعظی نژاد افزود: در طرح آجر به آجر هر فردی با سرمایه خرد می تواند در امر خطیر مدرسه سازی مشارکت کند به طوری که که حتی هر کسی با یک آجر در ساخت مدرسه مشارکت می کند.

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد فضای آموزشی استان کرمان با مشارکت خیرین احداث شده و هنوز هم به کمک و همت خیرین مدرسه ساز در این استان نیازمندیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان با بیان اینکه جابه‌جایی و رشد و مهاجرت جمعیت موجب شده برخی مدارس خالی از دانش‌آموز شود و در جایی کلاس ها با ۳۵ تا ۴۰ دانش‌آموز تشکیل می شود تصریح کرد: طرح آجر به آجر از سیاست های بسته تحولی مشارکت های مردمی با توجه به تاکیدات مقام عالی وزارت در خصوص توجه ویژه به موضوع فرهنگ سازی و جلب مشارکت های مردمی به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس قرار گرفته است. 

وی گفت: بند سه اهداف و بند هفت سیاست‌های اجرایی سند تحول بنیادین، برنامه زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری بر جذب مشارکت حداکثری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و کمک‌های مردمی و تنوع بخشی و توسعه روش‌های مشارکت خیرین و نهادهای دولتی و غیردولتی در جهت طراحی ساخت مقاوم سازی و تجهیز و نگهداری فضای آموزشی تربیتی و ورزشی تاکید کرد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اسان کرمان تصریح کرد: نهادینه کردن فرهنگ توجه به مدرسه سازی در میان اقشار مختلف مردم و جلب مشارکت آن ها، جلب مشارکت شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی در امر مدرسه سازی، جلب حمایت های ایرانیان خارج کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه ساز و حفظ و توسعه شبکه خیرین مدرسه ساز از جمله اهدافی است که برای فرهنگ سازی امر مدرسه سازی و توسعه مشارکت های مردمی دنبال می شود.

وی افزود: در راستای تحقق طرح آجر به آجر و بسته اجرایی تحولی مشارکت های مردمی برنامه های عملیاتی راه اندازی سامانه مردمی توسعه مدارس، جلب مشارکت خیرین خارج از کشور، برگزاری جشنواره متمکنین و خیرین مقیم خارج از استان و کشور، جلب مشارکت شرکت ها و کارخانجات و صنایع بومی در راستای سهم مسئولیت اجتماعی، فعالیت موثر رسانه های اجتماعی با گروه های مختلف مخاطب و بسیاری موارد دیگر پیش بینی شده است.

واعظی نژاد ادامه داد: برنامه عملیاتی راه اندازی طرح مردمی توسعه مدارس به این شکل است که نیاز ها و کمبود های مدارس استان در این سامانه به شکل یک بانک اطلاعاتی ثبت می شود و این اطلاعات در اختیار مدیران و مسئولان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش قرار می گیرد و از آنطرف اپلیکشن توسعه مدارس راه اندازی شده و این اطلاعات در اختیار مردم و خیرین قرار می گیرد و کسی که قصد و نیت خیر دارد با دیدن و مشاهده این اطلاعات تشویق و ترغیب به کمک و مشارکت در امر مدرسه سازی شود.

وی اظهار داشت: خیرین تاکنون کمک شایانی در امر مدرسه سازی کرمان داشته اند به طوری که در سال ۹۷ میزان مشارکت خیرین ۳۲ میلیارد بوده و این میزان مشارکت در سال ۹۸ به مبلغ ۹۷ میلیارد تومان رسیده و با کمک خیرین مدرسه ساز است که ما در ساخت کلاس درس نیز رشد داشتیم و در کنار اعتبارات دولتی توانسته ایم از ۲۷۰ کلاس درس در سال ۹۷ به ۳۵۱ کلاس درس در سال ۹۸ برسیم.

وی گفت: با کمک خیرین، فعالان اقتصادی و کارخانجات و صنایع  بومی استان کرمان برنامه ریزی شده در سال ۹۹ تعداد هزار کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش دهیم که پیش بینی می شود عدد کمک خیرین در کرمان در سال ۹۹ به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد.

امید است با رویکرد خیراندیشانه مردم نوع دوستان کرمان و اجرای طرح های نوآورانه مسئولان بزودی دانش آموزان کرمانی در دورترین مناطق این استان از فضای آموزشی مناسب بهره مند شوند.