باید از ظرفیت شرکت‌های بزرگ برای مدرسه‌سازی استفاده کنیم

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان، رضا هدایتی مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان در حاشیه‌ی سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به اهمیت مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش گفت: یکی از مواردی که در دولت سیزدهم به جد پیگیری می‌شود و بحمدلله تا کنون نتایج خوبی هم داشته، بحث مردمی‌سازی آموزش و پرورش است. مردمی‌سازی به این معنا که مردم در تمام فرآیندهای آموزش و پرورش از صفر تا صد حضور داشته باشند چراکه آموزش و پرورش متعلق به مردم است و خروجی آن به طور مستقیم بر کیفیت زندگی تمام اقشار جامعه تاثیر می‌گذارد.

این مدیر دولت سیزدهم افزود: انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود و امروز بعد از حدود چهار دهه دولتی در جمهوری اسلامی بر سر کار است که مهم‌ترین شعارش مردمی بودن است؛ تجربه‌ی حدودا ۴۴ ساله‌ی انقلاب اسلامی به ما ثابت کرده است که رمز پیروزی در تمامی عرصه‌ها مردمی بودن است.

هدایتی افزود: ما به عنوان متولی ساخت و نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور برای مشارکت‌های مردمی اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم. نخستین کاری که ما انجام می‌دهیم بحث ارتباط با جامعه و تاثیر بر افکار عمومی است چراکه مردم و خیّرین ما باید بدانند که هر هزینه‌ای در آموزش و پرورش یک سرمایه‌گذاری مادی و معنوی است.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم فرهنگ مدرسه‌سازی را در جامعه گسترش دهیم و این پیام را به افکار عمومی برسانیم که آموزش و پرورش مرکز و محور تحول و توسعه‌ی یک جامعه است. مدرسه‌سازی فقط یک کار مهندسی نیست، بلکه نقطه‌ی آغاز یک حرکت عظیم برای تمدن‌سازی و انسان‌سازی است.

وی افزود: بحمدلله امروز با توسعه‌ی ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی این بستر به خوبی مهیّاست تا ما بتوانیم از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی بر افکار عمومی تاثیر بگذاریم و فرهنگ‌سازی کنیم. یکی از مواردی که اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان به آن توجه ویژه دارد، همین موضوع است. راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی و فرهنگی می‌تواند با ایجاد هم‌بستگی و جلب توجه و مشارکت مردم، نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

رضا هدایتی ادامه داد: در بحث پویش‌ها، استان کرمان وضعیت بسیار مطلوبی دارد و به عنوان مثال در پویش «صحن حرم، مدرسه‌ام»، کرمان از نظر جلب مشارکت مردم و فرهنگیان در بین سه استان برتر کشور قرار گرفته است.

هدایتی اذعان داشت: موضوع دیگری که ما به جد پیگیر آن هستیم بحث جلب مشارکت شرکت‌های بزرگ استان است؛ این شرکت‌ها بنا به مسئولیت اجتماعی که دارند باید بخشی از درآمد خود را صرف فعالیت‌های عام‌المنفعه هم‌چون مدرسه‌سازی کنند.

وی افزود: استان کرمان از این حیث دارای ظرفیت بسیار خوبی است چراکه شرکت‌های بزرگی از جمله شرکت‌های معدنی در این استان فعالیت دارند و ما باید از ظرفیت شرکت‌های بزرگ استان برای مدرسه‌سازی استفاده کنیم.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان بیان کرد: علاوه بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، فعالین اقتصادی نیز ظرفیت مناسبی برای جلب مشارکت دارند. در همین راستا ما جلسات متعددی با اتاق بازرگانی استان داشته‌ایم تا بتوانیم از مشارکت این عزیزان نیز بهره ببریم.

وی با اشاره به اهمیت جلب توجه خیّرین گفت: موضوع بعدی که حائز اهمیت است، تکمیل پروژه‌هاست. بهترین هدیه‌ای که ما می‌توانیم به خیّر بدهیم، تحویل به موقع پروژه‌هاست چراکه در مرحله‌ی نخست باید اعتماد خیّرین جلب شود و خیّرین به این اطمینان برسند که چنان‌چه پا پیش بگذارند، دولت نیز به سهم خود در پروژه‌ها عمل می‌کند. در این مورد نیز الحمدلله ما در استان کرمان وضعیت مناسبی داریم و توانسته‌ایم اعتماد و مشارکت خیّرین را جلب کنیم.