درباره سازمان

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال ۱۳۵۴به منظور« احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان  مدارس، تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز آنها و نیز تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب فضاهای آموزشی و پرورشی، در وزارت آموزش و پرورش تأسیس و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عنوان بازوی عمرانی عهده‌دار ساخت و تآمین فضاهای آموزشی و پرورشی در سراسر ایران اسلامی و خارج از کشور، شد.

بزرگترین دارایی این سازمان، نیروی انسانی متخصص و متعهد است. روحیه جهادی و خستگی ناپذیر کارکنان و مهندسان و معماران این سازمان برای اعتلای میهن، منشاء دستاوردهای درخشان در نوسازی، بازسازی، مقاوم سازی، افزایش ایمنی، استانداردسازی و ارتقای چشمگیر کمّی و کیفی مدارس شده است؛ آنگونه که مدارس، مستحکم ترین بناهای شهرها و روستاهای کشور محسوب می شوند و همواره در ارزیابی های سالانه دستگاه های نظارتی عنوان دستگاه برتر درکیفیت اجرای پروژه ها را از آن خود کرده است.

گرچه تاسیس این سازمان در اواخر دوران پهلوی بود اما فعالیت موّثر و بنیادی آن پس از پیروزی شکوهمند انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد و به یکی از پرافتخارترین سازمان های تخصصی ایران اسلامی ارتقا یافت. همچنین با دانش تخصصی “مقاوم سازی” کارنامه ای درخشان در خصوص ایمن سازی و مقاوم سازی فضاهای آموزشی به دست آورده. به طوریکه موفق به دریافت جایزه بین المللی ساساکاوا شده است. این سازمان تخصصی هم اکنون با رویکرد تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، مکانیابی دقیق، علمی مدارس با افق دید بلند مدت، ایمن سازی مدارس و احداث و توسعه “مدارس سبز” مبتنی بر مدیریت سبز و با هدف فرهنگ سازی اهمیت مسائل زیست محیطی فعالیت می کند.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور سازمانی برخاسته از مردم، همراهِ مردم و در خدمت مردم است. به لطف خداوند متعال در نهضت مقدس مدرسه سازی از پشتیبانی ارزشمند بدنه اجتماعی و کمک های بی دریغ خیرین نیکوکار مدرسه ساز ( حقیقی و حقوقی) برخوردار است. مشارکت فعال و فزاینده خیرین مدرسه ساز به الگوی الهام بخش رویکردهای مبتنی بر مردم برای عمران و آبادانی کشور تبدیل شده است و این مهم نه فقط در گستره میهن عزیز، بلکه در برون مرزها نیز زبانزد شده و به عنوان الگویی موفق معرفی شده است.

امید است با عنایت الهی و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری که بخشی از مسئولیت اجرائی کردن این سند بر عهده سازمان نوسازی مدارس کشور است، خانه دوم آینده سازان شایسته ایران و ایرانی ساخته شود.

در ماده ۲ قانون تأسیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برخی وظایف آن بدین شرح عنوان شده است :

الف- انجام بررسی های لازم برای استقرار مدارس در مناطق مختلف کشور (مکان یابی مدارس)

ب- بررسی و تهیه نقشه های ساختمان مدارس در هر منطقه متناسب با شرایط اقلیمی

ج- تهیه برنامه برای ساختمان های مدارس

د- احداث بنای مدارس، توسعه، ترمیم و نوسازی مدارس موجود

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش مشتمل بر حوزه ستادی در پایتخت و ادارات کل تابعه در ۳۱ استان کشور است.

 

برخی وظایف حوزه ستادی سازمان :

  • تعیین ضوابط و استانداردهای فضاهای آموزشی و پرورشی
  • تعیین شیوه های اجرایی موّثر در بازسازی فضاهای آموزشی مناطق آسیب دیده
  • تهیه برنامه های اجرایی برای تامین فضاهای آموزشی و پرورشی
  • تهیه نقشه های ساختمانی و تأسیساتی فضاهای آموزشی و پرورشی
  • تنظیم پروژه های اجرایی و تنظیم پیش نویس و مبادله موافقت نامه طرح های عمرانی
  • تهیه الگوی توزیع اعتبارات متمرکز بین طرح ها و ادارات کل استان ها
  • تأمین تجهیزات و وسایل اداری، آموزشی، کارگاهی، آزمایشگاهی و رفاهی مورد نیاز فضاهای آموزشی، پرورشی و اداری از محل اعتبارات ملی
  • جذب و توسعه مشارکت های مردمی

 

برخی وظایف ادارات کل استان ها :

  • ارائه برنامه اجرایی برای سیاست ها و خط مشی های تعیین شده توسط سازمان
  • امکان سنجی مدارس با توجه به ساختار جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی استان
  • تهیه برنامه اجرایی برای تامین فضاهای آموزشی و پرورشی در استان
  • تهیه طرح های لازم برای رفع نیازهای آموزشی و پرورشی مناطق و پیشنهاد به شورای آموزش و پرورش و شورای برنامه ریزی استان
  • احداث، توسعه، ترمیم و تجهیز فضاهای آموزشی استان
  • تنظیم و مبادله موافقتنامه طرح های عمرانی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان
  • جذب و توسعه مشارکت های مردمی به منظور احداث بخشی از فضاهای آموزشی موردنیاز
  • بازسازی فضاهای آموزشی در مناطق آسیب دیده استان و اجرای طرح های اضطراری و ویژه
  • اجرای طرح های محرومیت زدایی در زمینه فضاهای آموزشی و پرورشی استان

 

راهبرد سازمان:

« ساخت، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استاندارد و مقاوم، متناسب با اولویت ها در چارچوب طرح ساماندهی و ضوابط معیارهای فنی مهندسی»

اولویت های اجرایی:

  • ساخت و ساز فضاهای آموزشی و پرورشی
  • توسعه و استانداردسازی فضاهای آموزشی
  • تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی
  • بهسازی لرزه ای فضاهای آموزشی
  • ساماندهی فضاهای آموزشی و تعیین اولویت های ساخت و ساز
  • تعیین ضوابط و معیارهای فنی
  • توسعه مشارکت های مردمی
  • تامین منابع (مردمی، ملی، فراملی)
  • استقرار سیستم مدیریت کیفیت

 

خط مشی کیفیت سازمان:

  1. برقراری مکانیزم های نظارتی مناسب بر طراحی، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی بر اساس استانداردها، ضوابط و معیارهای فنی ابلاغی
  2. مطالعه و پژوهش به منظور نیل به استانداردها، ضوابط و معیارهای فنی روز
  3. ارتقای دانش و مهارت کارکنان سازمان
  4. توسعه مشارکت های مردمی و نهادها در امر مقدس مدرسه سازی
  5. استانداردسازی ساختمان های موجود مدارس
  6. ارتقای سطح کیفی عملکرد ادارات کل نوسازی مدارس استان ها