
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان، مهراله رخشانیمهر عصر امروز در آئین انعقاد تفاهمنامه ساخت ۱۲۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس درس در استان کرمان که به همت اتاق بازرگانی استان و موسسه خیریه مهر گیتی انجام شد، با اشاره به اینکه به استان کرمان توجه زیادی داریم اظهار داشت: سال قبل ۴۵ میلیارد تومان بین سه استان سیل زده کشور توزیع و به ساخت مدارس اختصاص داده شد.
وی با اشاره به اینکه ۴۸ میلیارد تومان در سال گذشته بابت استانداردسازی مدارس استان کرمان تامین اعتبار و اختصاص داده شده است گفت: پروژه ملی نیمه تمام در کشور نداریم و تمام این پروژهها در حال ساخت بوده و در مراحل مختلف قرار دارند که به بهرهبرداری میرسند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در ارتباط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دو موضوع به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس واگذار شده است افزود: مکان یابی مدارس بحث بسیار مهمی است؛ در سالهای قبل مدارسی در کشور ساخته شده که امروز خالی از دانشآموز هستند بنابراین اجرای این طرح ضرورت دارد و بر اساس تحولات جمعیتی ۵۰ سال آینده در کشوراست.
رخشانیمهر با اشاره به اینکه سامانهای برای اجرای این طرح تهیه شده و اطلاعات استانها در این سامانه ثبت میشود،افزود: به عنوان مثال در جریان سیل استان لرستان مدرسهای در بستر رودخانه ساخته شده بود که تخریب شد و این مسئله به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
کمک ۱۵۰۰ میلیاردی خیرین مدرسه ساز
وی با اشاره به وجود ۳۰ هزار خیر مدرسه ساز در کشور گفت: در سال گذشته هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابعی بوده که خیرین در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار دادند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه طرح آجر به آجر در کشور برای ساخت مدرسه و استفاده از ظرفیت عموم مردم در حال اجرا است افزود: سامانه مهر برای این سامانه تعریف شده است و مردم میتوانند آخرین وضعیت ساخت مدارس و پیشرفت فیزیکی آنها را ببینند.
رخشانیمهر بیان کرد: هیچ پروژه ملی رها شده در کشور نداریم و اگر پروژهای این چنین داشته باشیم پروژههای استانی هستند.
تحویل یک هزار کلاس درس تا پایان سال جاری به آموزش و پرورش کرمان
محمد واعظینژاد مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در این مراسم گفت : امروز اقدام خوب و مبارک در کرمان اتفاق افتاد و با حمایت خیرین و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی و موسسه خیریه مهر گیتی ۱۲۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس درس ساخته خواهد شد.
وی اظهار داشت: تا اینجای کار خیرین کمک شایانی به ما کرده اند، به طوری که در سال ۹۷ میزان مشارکت خیرین ۳۲ میلیارد بوده و این میزان مشارکت در سال ۹۸ به مبلغ ۹۷ میلیارد تومان رسیده و با کمک این خیرین است که ما در ساخت کلاس درس نیز رشد داشتیم و در کنار اعتبارات دولتی توانستیم از ۲۷۰ کلاس درس در سال ۹۷ به ۳۵۱ کلاس درس در سال ۹۸ برسیم؛ همچنین با کمک خیرین و فعالان اقتصادی و کارخانجات و صنایع بومی استان برنامه داریم در سال ۹۹ تعداد هزار کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش دهیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان گفت: امروز را به فال نیک میگیریم که دستگاههای دولتی، نظارتی، امنیتی و خیرین مدرسه ساز و فعالان اقتصادی در کنار یکدیگر و به کمک همدیگر شتافته ایم تا آینده درخشانی برای دانش آموزان این استان رقم زده شود و تصویر زیبایی از افق آینده روشن را برای فرزندان این مرز و بوم ترسیم کنیم.
واعظینژاد افزود: امیدواریم به جایی برسیم که دانشآموزان در دورترین نقطه استان امکاناتی برابر با دانشآموزان شهر کرمان داشته باشند و ما دیگر دغدغه مدارس تخریبی، فرسوده، کانکسی و غیرمقاوم را نداشته باشیم.
مثلث همکاری، تعاون و تعامل برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در استان کرمان تشکیل شد
حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان در ادامه مراسم اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که در جلسهای حضور پیدا کردیم که منشا آن کار خیر است و مثلث خیران، آموزش و پرورش و اتاق بازرگانی در آن نقش دارد.
امام جمعه کرمان با اشاره به روایتی از امام علی (ع) تصریح کرد: کسی که کار خیر بسیار بزرگ و با ارزشی انجام میدهد از عمل خیر بالاتر است، بنابراین هنگامی که کسی مکان خیری مانند مدرسه میسازد و در آن مشارکت میکند، طبق روایات بالاتر از کار خیر خویش هستند که جا دارد ازچنین افرادی قدردانی کنیم.
وی بیان کرد: جهش خوبی در آموزش و پرورش وجود دارد که جای تقدیر دارد و اتاق بازرگانی بستر لازم را فراهم کرده تا هر کس قصد ورود دارد، به نتجه برسد و امیدواریم استان کرمان به جایگاه حقیقی خود برسد.
خیرین مسئولیت اجتماعی خود را با ساخت مدرسه سرمایهگذاری کردند
زهرا گیتینژاد مدیرعامل موسسه مهر گیتی ابراز داشت: امروز زحمت ۶ ماهه نوسازی به بار نشسته است و میتوانیم ۱۲۰ مدرسه به کارنامه موسسه مهر گیتی اضافه کنیم.
وی اضافه کرد: اگر دانشآموزان در یک مدرسه استاندارد درس بخوانند، معلم دغدغه گرما، سرما و ورود جانوران را ندارد و به دنبال شیوههای نوین آموزشی میرود و دانشآموزان از نظر ذهنی رشد میکنند و استعدادهای آنها شکوفا میشود.
گیتینژاد افزود: در یک مدرسه استاندار بچهها از نظر عاطفی رشد میکنند از این نظر که دیده شدند، همانطور که هنگام بازدید از یک مدرسه صفر مرزی در سیستان و بلوچستان این ارتباط را شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه کمترین اثر استانداردسازی، دیده شدن دانشآموزان است و در آینده آنها نیز خیر میشوند و از خیران الگو میگیرند، ادامه داد: همانطور که خیرین قطعا در این زمینه الگویی داشتند که به اینجا رسیدند.
گیتینژاد اظهار کرد: خیرین هوشمندانه عمل کردند، زیرا مسئولیت اجتماعی خود را نه تنها هزینه نکردند، بلکه سرمایهگذاری کردند که موجب رشد شهر و استان خود شده است.