دهمین جلسه‌ی شورای برنامه‌ریزی و توسعه‌ی استان کرمان به ریاست دکتر فداکار استاندار کرمان و با حضور دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، معاونان استاندار، تعدادی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان کرمان، جمعی از مسئولان و اهالی رسانه عصر روز شنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان، مهندس رضا هدایتی در این جلسه به ارائه‌ی گزارش عملکرد و ظرفیت‌های بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ نوسازی مدارس استان کرمان پرداخت و اظهار داشت: بنا بر اعلام استاندار محترم کرمان، اداره کل نوسازی مدارس استان امسال به لحاظ تعداد پروژه‌های افتتاحی در هفته‌ی دولت و ابتدای مهرماه یکی از سه دستگاه برتر استان بود. مهرماه امسال تعداد ۶۴ پروژه‌ی آموزشی با اعتباری بالغ بر ۵۷۸ میلیارد تومان توسط اداره کل نوسازی مدارس در استان به بهره‌برداری رسید.

مهندس هدایتی افزود: اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان، به مناسبت دهه‌ی مبارک فجر، تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۶ مدرسه شامل ۴۰۹ کلاس درس را مورد بهره‌برداری قرار خواهد داد.

وی در خصوص وضعیت اعتبارات ملی و استانی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان در سال مالی ۱۴۰۰ اظهار داشت: میزان اعتبارات مصوب برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان از محل اعتبارات ملّی در سال مالی ۱۴۰۰، مبلغ ۸۰۹ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان معادل ۷۷/۹ درصد از آن تخصیص یافته است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان ادامه داد: هم‌چنین میزان اعتبارات مصوب برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان از محل اعتبارات استانی در سال مالی ۱۴۰۰، مبلغ ۱۶۳/۲ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۸۰/۱ میلیارد تومان معادل ۴۹ درصد از آن تخصیص یافته است.

عضو شورای آموزش و پرورش استان در خصوص وضعیت اعتبارات سیل ۱۴۰۰ گفت: با توجه به وقوع حادثه‌ی ناگوار سیل در استان کرمان در سال ۱۴۰۰ به تعدادی از مدارس استان آسیب وارد شد. در همین راستا و جهت رفع خسارات ناشی از سیل، اداره کل نوسازی مدارس در سال ۱۴۰۰ درخواست اعتباری به مبلغ ۲۲/۸ میلیارد تومان را نمود که تنها ۵ میلیارد تومان اعتبار برای این امر تخصیص داده شد.

وی در خصوص فرونشست کردن حصار و محوطه‌ی تعدادی از مدارس استان، اعلام کرد: با توجه به آسیب دیدن حصار و محوطه‌ی تعدادی از مدارس در شهرستان‌های رفسنجان، انار، بردسیر، سیرجان، قلعه‌گنج، رودبار جنوب، منوجان و انار، این اداره کل اقدام به بازدید میدانی و برداشت اطلاعات حصار و محوطه‌های فاقد استحکام نمود. طبق برداشت ناظرین این اداره کل، در حال حاضر حصار و محوطه‌ی ۳۳ مدرسه جمعا به طول ۷۳۹۵ متر فاقد استحکام لازم می‌باشند.

مهندس هدایتی افزود: میزان تخصیص اعتبار از محل طرح تامین قیر برای پروژه‌های این اداره کل در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان بود که با این مبلغ محوطه‌ی ۱۱۶ مدرسه با مساحتی بالغ بر ۲۳۸۳۷۳ متر مربع آسفالت شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان اظهار داشت: در حال حاضر ۷ استخر در حال اجرا توسط نوسازی مدارس در استان وجود دارد. با تکمیل این ۷ استخر، فضایی بالغ بر ۷۳۵۰ مترمربع به فضاهای ورزشی استان افزوده خواهد شد. از بین این ۷ استخر پیشرفت فیزیکی ۶ استخر بالای ۵۰ درصد می‌باشد.

عضو شورای فنی استان کرمان در رابطه با وضعیت پروژه‌های خیری در استان کرمان، اعلام داشت: در حال حاضر ۱۷۶ پروژه‌ی خیرساز با ۷۰۰ کلاس درس در سرتاسر استان کرمان در حال اجراست که از این تعداد، ۲۱۵ کلاس درس مربوط به تعهدات خیرین در ۹ ماهه‌ی نخست سال ۱۴۰۱ است.

وی با اشاره به رشد چشمگیر مشارکت خیرین در ۹ ماهه‌ی نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، گفت: میزان تعهد خیرین نیک‌اندیش در سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۱۰۳ میلیارد تومان بوده است که این رقم در نه ماهه‌ی نخست سال ۱۴۰۱ با جهش ۳۴ درصدی، به بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در خصوص وضعیت اعتبارات ملی و استانی کل کشور اظهار داشت: میزان اعتبارات مصوب برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور از محل اعتبارات ملّی در سال مالی ۱۴۰۰، مبلغ ۱۰۱۴۱ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۷۵۰۵ میلیارد تومان معادل ۷۴ درصد از آن تخصیص یافته است.

وی افزود: هم‌چنین میزان اعتبارات مصوب برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور از محل اعتبارات استانی در سال مالی ۱۴۰۰، مبلغ ۳۵۲۶ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۱۶۲۴ میلیارد تومان معادل ۴۶ درصد از آن تخصیص یافته است.

مهندس هدایتی در رابطه با سهم نوسازی مدارس استان کرمان از اعتبارات استانی کل کشور، اظهار داشت: در سال مالی ۱۴۰۰ تخصیص اعتبار استانی این دستگاه حدود ۸۰ میلیارد تومان بود که ۲۰ میلیارد تومان از آن به تکمیل ساختمان اداری اداره کل آموزش و پرورش (واقع در خیابان ۲۲ بهمن) مربوط بود. لذا تنها حدود ۶۰ میلیارد تومان از آن به ساخت‌وساز و تجهیز مدارس استان اختصاص یافت. هم‌چنین در سال مالی ۱۴۰۰، تخصیص اعتبار استانی کل کشور  ۱۶۲۴ میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب سهم نوسازی مدارس کرمان از اعتبارات استانی کل کشور تنها ۳/۷ درصد است. این در حالی است که سهم ما از اعتبارات ملی کل کشور بالغ بر ۸/۴ درصد است.

مهندس هدایتی در رابطه با کمبود شدید  مدرسه در شهر کرمان گفت: استاندارد تراکم حضور دانش‌آموزان در هر کلاس در کشور، بسته به سطح کلاس، ۲۵ تا ۳۰ نفر است در حالی که این رقم در شهر کرمان ۴۸ نفر است. هم‌چنین سرانه‌ی فضای فیزیکی مدارس شهر کرمان برابر با ۴/۷ است در حالی که میانگین سرانه‌ی آموزشی کشور ۵/۲ می‌باشد.

وی افزود: با توجه به جمعیت دانش‌آموزی شهر کرمان و تراکم بالا، برای رسیدن به متوسط کشوری باید ۷۰۰ کلاس درس جدید در قالب ۷۵۰۰۰ متر مربع فضای آموزشی ساخته شود که برای این امر اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.