مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در دیدار با مدیرکل دارایی استان کرمان ضمن قدردانی از همکاری های دو جانبه حضور عاملین ذیحسابی را کمک کننده و هشدار دهند و راهنما عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان «سید محمد واعظی نژاد» مدیرکل نوسازی مدارس استان با حضور در دفتر کار دکتر شیخ اسدی مدیرکل دارایی استان از همکاری و حمایت های آن اداره کل قدردانی نمود و ادامه همکاری ها را در راستای خدمت به جامعه بزرگ دانش آموزان و فرهنگیان خواستار شد.

مهندس واعظی نژاد ضمن اشاره به بروز اشتباهات ناخواسته و اتفاقی هشدار ها و راهنمایی های نیروهای اداره کل امور دارایی و مالیاتی را کمک کننده خواند و تصریح کرد: برای اینکه ماموریت ها و سیاست های سازمانی در مسیر اصولی خود حرکت کند، عاملین ذیحساب می توانند کمک کنند و حتی از انحرافات ناخواسته و سهوی نیز پیشگیری و جلوگیری می شود.

واعظی نژاد اداره کل دارایی را یک یک دستگاه راهنما و کمک کننده دانست و بیام داشت: با توجه به اهمیت کار حوزه مالی و اجرای ضوابط و مقرارت بر اساس قوانین و بخشنامه های اجرایی ضروری است فردی متخصص و کاربلد در حوزه مالی راهنمایی و کمک لازم را به دستگاه مربوطه انجام دهد.

دکتر شیخ اسدی مدیرکل دارایی استان کرمان به این نکته اشاره کرد که خدمت به مردم و شهر اگر خدایی باشد، هیچ گزندی به مدیران و‌مسئولان نمی رسد چون خالصانه به نیت خدمت و کمک به مردم صورت می گیرد.

دکتر شیخ اسدی اداره کل دارایی به عنوان یک دستگاه نظارتی ضمن اینکه با دستگاههای دیگر دوستی ها و برداری دارد و در قالب این دوستی و‌ مودت فارغ از بحث ضوابط و مقرارت توانسته امورات مالی را به بهترین شکل ممکن در دستگاههای استان به جلو ببرد.

مدیرکل دارایی استان کرمان در خصوص حضور عاملین ذیحسابی در دستگاههای استان گفت: ذیحسابان ما در دستگاه های دولتی ماموریت سازمانی دارند و متعلق به آن سازمان هستند و بایستی با تمام‌ وجود خدمت کنند که تا کنون به همین گونه بوده و این مسیر خدمت ادامه خواهد داشت.

دکتر شیخ اسدی تصریح کرد: دامنه مسایل مالی بسیار گسترده و حساس است و بایستی همکاری ها بیش از پیش صورت بگیرد و بحث های مشارکتی و تبادل نظر برای انجام بهتر امور در دستور کار قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به همکاری با دستگاههای دیگر در چهارچوب ضوابط و قوانین تصریح کرد: حتی عملکرد دستگاههای نظارتی مثل اداره کل دارایی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد و بررسی می شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در دیدار با استاندار کرمان طی گزارشی گفت:سرانه فضای آموزشی ۱۳ شهرستان و منطقه استان کرمان زیر میانگین سرانه کشوری می باشد و نیاز است این کمبود از محل اعتبارات دولتی و مشارکت بخش خصوصی و خیرین و دیگر منابع جبران شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان “سید محمد واعظی نژاد” مدیرکل نوسازی مدارس کرمان در دیدار استاندار کرمان گفت : بر اساس بررسی ها ۲۱۵ هزار متر مربع زیر بنای آموزشی باید به زیربنای موجود فضاهای آموزشی استان اضافه شود تا به سرانه متوسط فضای آموزشی کشوری دست یابیم.

واعظی نژاد تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی متوسط کشوری ۵/۱۸ متر مربع به ازای هر دانش آموز است و استان کرمان زیر سرانه میانگین کشوری می باشد، بطوریکه نوسازی مدارس حذف مدارس خشت و گلی را شروع کرده و مهر امسال جشن برچیده شدن مدارس خشت و گلی برگزار می شود و پس از آن مدارس سنگی، بلوکی، چوبی و … حذف می شوند.

مدیرکل نوسازی استان کرمان به اجرای سیاست های سند تحول در بحث تامین فضاهای آموزشی استاندارد و ایمن اشاره کرد و گفت: بر اساس ماموریت های سند تحول بنیادین، مکان یابی و نیاز سنجی بصورت تخصصی و کارشناسی صورت می گیردو

وی ادامه داد:استان کرمان جزو ۴ استان پایلوت در کشور مشخص شده و قرار است فضای آموزشی جدید با توجه به نیاز منطقه، رشد جمعیتی و نگاه به آینده ساخته و از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری شود.

واعظی نژاد به رشد اعتبارات نوسازی مدارس در سال ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد و اظهار داشت: با رشد اعتبارات از ۴۵۰ پروژه فعال ساخت و ساز مدرسه، سالن ورزشی، سالن چند منظوره، نمازخانه و استاندارد سازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نوسازی مدارس، ۵۴ پروژه اول مهر ماه تحویل آموزش و پرورش می شود، در حالیکه ۱۰۰ پروژه فعال مدرسه سازی نیز در دست اجرا داریم که به زودی تحویل می شوند.

وی همچنین از استاندار کرمان خواست تا در جلسات شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست استاندار برگزار می شود از ظرفیت بانک ها و بخش خصوصی در خصوص مشارکت در مدرسه سازی استفاده شود که این درخواست مورد استقبال استاندار کرمان واقع شد و مقرر گردید جلسه شورای آموزش و پرورش به عنوان مسئولیت های اجتماعی با حضور مدیران بانکی و موسسات مالی و شرکت های بخش خصوصی استان برای کمک به امر مدرسه سازی برگزار شود و از ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی و بانک ها در توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی استفاده شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان اشاره ای به رویکردهای جدید سازمان نوسازی مدارس کشور کرد و بیان داشت: با رویکرد صنعتی سازی مدارس و طراحی و اجرای مدارس بصورت مدیریت سبز هم سرعت اجرای پروژه ها افزایش می یابد و هم مسایل محیط زیستی و صرفه جویی انرژی در مدارس صورت می گیرد.


محمد جواد فدایی استاندار کرمان عملکرد اداره کل نوسازی مدارس استان را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: آموزش و پرورش دستگاهی مهم و زیربنایی است از این رو توسعه متکی بر آموزش و پرورش است و فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات که از ماموریت ها و وظایف نوسازی مدارس است، حائز اهمیت بوده و نقش نوسازی مدارس بیش از پیش مورد توجه است.
وی افزود:استاندارد کرمان برای رسیدن به سرانه استاندارد فضای آموزشی منابع دولتی چه استانی و چه ملی کافی نیست و بایستی منابع جدیدی تعریف شود.

استاندار کرمان با اعلام اینکه منابع خوبی در استان موجود است و آموزش و پرورش می تواند با استفاده از این منابع کمبودهای خود را جبران کند، تصریح کرد: برخی فضاهای آموزش و پرورش از زمین های تجاری خوبی بهره می برند و آموزش و پرورش می تواند با سرمایه گذاری در این املاک تجاری و کسب درآمدهای اختصاصی کمبودهای خود را پوشش دهد.

فدایی با اشاره به ضرورت تغییر کاربری زمین ها و املاک تجاری متعلق به آموزش و پرورش و کسب درآمد و جبران هزینه ها، اظهار داشت: فروش املاک بلااستفاده آموزش و پرورش نیز می تواند کمک خوبی باشد و برخی املاک آموزش و پرورش مانند مدارس قدیمی متقاضیانی دارند و آموزش و پرورش می تواند ملک بلااستفاده را بفروشد و درآمد حاصل از فروش ملک بلااستفاده را در جایی که مدرسه نیاز دارد فضای آموزشی و هر فضای مورد نیاز دیگر بسازد

استاندار کرمان با اشاره به اینکه عواید اموال بنیاد قدس نیز که متعلق به آموزش و پرورش است بایستی به خوبی مدیریت شوند تا عوایدش به بهترین شکل ممکن به آموزش و پرورش برسد، کمک و شناسایی تملک وقفیذاداره کل اوقاف را نیز منابع خوبی عنوان کرد و بیان داشت: املاک وقفی که وقف نامه هایشان برای کمک به آموزش و پرورش می باشد، شناسایی شود و از این منبع خوب نیز برای توسعه فضاهای آموزشی استفاده شود.

وی استفاده از ظرفیت خیرین را مورد اهمیت دانست و گفت: هر وقت نیاز شد من در جلسات میرین حضور یابم و یا قرار شد با خیری صحبت کنم اعلام آمادگی می کنم و در خدمت خیرین نیکوکار هستم.

ر فدایی همچنین انعکاس عمل خیر ، خیرین مدرسه ساز را از طریق صدا و سیما حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: مرکز صدا و سیما بایستی از حضور خیرین در عرصه مدرسه سازی، از جشنواره های تکریم و تجلیل از خیرین و از جلسات و دیدار های خیرین گزارش تهیه نماید و از شبکه سیمای استانی پخش کند تا ضمن قدردانی از نیت و اقدام خداپسندانه و انسان دوستانه خیر نیکوکار در امر مدرسه سازی دیگر با ضمیر های آماده و مستعد به کمک نیز تشویق و ترغیب شوند و در امر مقدس مدرسه سازی ورود کرده و مشارکت داشته باشند.

دبیر اجرایی مدیریت سبز اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان از برگزاری اولین دوره آموزشی با حضور معاون نظارت و اجرا، معاون فنی و پیمانکاران این اداره کل در راستای  اجرایی نمودن مدیریت سبز در کارگاه ها و مدارس خبر داد.

دبیر اجرایی مدیریت سبز اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان در این رابطه گفت: علاوه بر بیان مشکلات و معضلات زیست محیطی که جامعه ما را تهدید می کند ، به بیان مبانی و شاخص های مدیریت سبز مدارس در این گردهمایی پرداخته شد.

مهندس موسوی تصریح کرد: از آنجایی که ساختمان ها بزرگترین مصرف کننده انرژی و انتنشار دهنده گازه های گلخانه ای در جهان هستند،بایستی به گونه ای برنامه ریزی شود که مولفه های پایداری انرژی توسط پیمانکاران در کارگاه های ساخت پروژه اعمال شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان کرمان پتانسیل بسیار مناسبی برای استفاده از انرژی های  نو دارد،  اصول و راهکارهای عملی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای در کارگاه و اجرا نمودن مدیریت سبز هنگام تحویل زمین به پیمانکاران آموزش داده شد.

دبیر اجرایی مدیریت سبز اداره کل نوسازی مدارس کرمان راهکارهای عملی برای اجرایی نمودن مدیریت سبز در کارگاه های ساخت پروژه را بصورت مختصر موارد به کارگیری نیروی کار ماهر و دوره دیده در کارگاه ،استفاده از انرژی ها نو و تجدید پذیر در کارگاه،تفکیک زباله در کارگاه ،محافظت از محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان،تهیه مصالح از نقاط نزدیک به کارگاه،امنیت در کارگاه ساختمانی ( رعایت اصول ایمنی در کارگاه)، تهیه مصالح با کیفیت مطابق با مشخصات اجرایی، استفاده از دستگاه کمپوس ساز در کارگاه های بزرگ ،راهکارهایی برای جلوگیری از آلوده شدن آب های سطحی و هدر رفت آب در کارگاه،ایجاد تعامل با شهرداری های هر منطقه آموزشی  برای گرفتن نهال و درخت و سطل زباله، تهیه چک لیست در خصوص مدیریت سبز در کارگاه توسط ناظرین، محافظت ار قنات ها و جلوگیری از آلوده شدن آب های زیر زمینی عنوان کرد و بر اجرای آنها برای اجرایی نمودن مدیریت سبز تاکید نمود.

با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش ، استاندار کرمان ، مدیران کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان کرمان کلنگ ساخت مجتمع آموزشی خیرساز شامل دو باب مدرسه ۱۲ کلاسه در منطقه سرآسیاب فرسنگی شهر کرمان با اعتباری بالغ بر ۱۰۰میلیارد ریال به زمین زده شد.

با حضور دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و دکتر فدایی استاندار کرمان ، خیرنیکوکار آقای صفری و مدیرکل آموزش و پرورش  کار ساخت فاز اول این مجتمع آموزشی با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال آغاز می شود.

 این پروژه بخشی از کمبود فضای آموزشی شهر کرمان را جبران خواهد کرد و دانش آموزان منطقه سرآسیاب فرسنگی شهر کرمان می توانند در مدرسه مقاوم ، استاندارد و ایمن تحصیل نمایند.
این مجتمع آموزشی شامل دو باب مدرسه ۱۲ کلاسه می باشد که  زیر بنای آموزشی آن ۳۵۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۷۵۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال ساخته خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه برنامه هایش در استان کرمان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان حضور یافت و اظهار داشت: 24 میلیارد تومان برای پایان مدارس خشتی و گلی، ۹ میلیارد تومان برای پایان بخاری نفتی و ۱۰میلیارد تومان برای دانش آموزان مدارس شبانه روزی به استان کرمان اختصاص داده شده است.

دکتر حسینی افزود: استان کرمان از حیث وضعیت آموزش و پرورش از ویژگی های خاصی برخوردار است. در ویژگی اول فاصله طولانی و پراکندگی بسیار بالایی بین مناطق استان کرمان وجود دارد که این فاصله به بیش از ۱۰۵۰کیلومتر می رسد.

وی با اشاره به ویژگی دوم استان کرمان تصریح کرد: جمعیت دانش آموزی استان به شکل موزائیکی است به گونه ای که دانش آموزان اتباع خارجی، عشایری و سایر دانش آموزان با شرایط متفاوت دیگر دارد.

حسینی با بیان سومین ویژگی استان کرمان گفت: فاصله بسیار زیاد بین مناطق شمال و جنوب این استان که نابرابری هایی اجتماعی- اقتصادی درآن کاملاٌ نمایان است به طوری که ۱۸منطقه استان کرمان محروم ولازم التعلیم هستند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: چهارمین ویژگی استان کرمان؛ وجود ۶۰۸ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانش آموز و ۲۷۰ مدرسه زیر ۵ نفردانش آموز است.

وی در مورد پنجمین ویژگی استان کرمان گفت: ۲۰ درصد مدارس و دانش آموزان استان کرمان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنندکه آن را از میانگین ۱۱درصدتحصیل دانش آموزان مدارس غیردولتی درکشور کاملاٌ متمایز می کند و نشان از مشارکت بالای بخش خصوصی در تعلیم و تربیت این استان دارد. همچنین فعالیت بالای خیرین مدرسه ساز در این استان است به طوری که در سال گذشته بیش از۶۰ مدرسه در این استان توسط خیرین ساخته شده است.

حسینی با اشاره به ویژگی ششم استان کرمان افزود:۳۱۰ هزار هنرجوی فنی و حرفه ای و کاردانش با رشد ۳۲ درصد و میزان برون سپاری کاردانش با رشد ۱۲۰ درصدی و وجود ۵۰ هنرستان کارآفرین به این استان موقعیت خاصی از نظر رشد آموزش های فنی وحرفه ای داده است.

افزودنی است در سفر دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش به کرمان از مدرسه تمام خیری شهید مهدوی، پروژه بزرگ ساختمان جدید اداره کل آموزش و پرورش بازدید به عمل آمد و فاز ۳ مرکز آموزشی – رفاهی – خدماتی (خانه معلم) استان کرمان افتتاح و به بهره برداری رسید.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان کرمان از برگزاری جشن برچیدن شدن مدارس خشت و گلی خبر داد و گفت: پس از پایان مدارس خشت و گلی طرح برچیده شدن مدارس سنگی آغاز خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان«سید محمد واعظی نژاد» مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در این اجلاسیه در رابطه با مدارس خشت و گلی تصریح کرد: پس از بررسی های به عمل آمده و شناسایی ۳۰ مدرسه خشت و گلی در سراسر استان کار بازسازی این مدارس آغاز شد و اول مهر ماه سال جاری ۸۰ کلاس درس استاندارد و ایمن تحویل آموزش و پرورش استان کرمان می شود.

وی در ادامه افزود: در مهر سال تحصیلی جدید با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور جشن برچیده شدن مدارس خشت و گلی در کشور برگزار خواهد شد و پس از برگزاری جشن پایان مدارس خشت و گلی طرح برچیده شدن مدارس سنگی آغاز می شود و برنامه ریزی شده تا مهر ۹۹ با مدارس سنگی نیز خداحافظی شود.
مهندس واعظی نژاد با  اشاره ای به برنامه های کوتاه مدت اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان مبنی بر جمع آوری بخاری های نفتی و استاندارد سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس بیان داشت: نوسازی مدارس استان کرمان ۴۵۰ پروژه فعال اعم از ساخت و ساز مدارس، احداث سالن ورزشی، سالن چند منظوره ، حصار کشی و محوطه سازی ، استاندارد سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی را در حال حاضر در دست اجرا دارد که ابتدای مهر امسال ۷۲ پروژه آماده تحویل به آموزش و پرورش است.

مدیرکل نوسازی مدارس کرمان خاطر نشان  ساخت: استاندارد سازی‌ سیستم های سرمایشی و گرمایشی در استان کرمان در دستور کار قرار داشته و تعداد ۱۰۰ پروژه در دست اقدام است بطوریکه ۷۵۰ کلاس درس تا مهر سال جاری به سیستم های استاندارد مجهز می شود.

وی همچنین عنوان کرد: کار طرح جمع آوری بخاری نفتی ویژه مدارسی است، که علمک گاز دارند و به زودی طرح جمع آوری بخاری های نفتی مدارسی که علمک گاز ندارند ، آغاز خواهد شد و طرح استاندارد سازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از مناطق سردسیر استان  شروع شده و متعاقبا در مناطق گرمسیری هم اجرا خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان بر فعال سازی مجامع خیرین مدرسه ساز شهرستان ها و مناطق تاکید کرد و اظهار داشت: در سال ۹۸ خیرین مدرسه ساز ۲۸ پروژه خیری را با اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال متعهد شده اند، که نشان از رشد قابل ملاحظه در حوزه مشارکت ها و کمک های خیرین است که امیدواریم این رشد همچنان ادامه داشته باشد.

در حاشیه این اجلاس با حضور مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان ، اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان و امام جمعه ، فرماندار و رئیس آموزش و پرورش شهرستان رابر کلنگ احداث دو مدرسه خیر ساز ۱ کلاسهای در روستاهای ابراهیم آباد و گزوئیه شهرستان رابر به زمین خورد.

فضای آموزشی این مدارس توسط موسسه خیریه رضوان ساخته خواهد شد و حصار و محوطه سازی این مدارس از اعتبارات نوسازی مدارس تامین می شود.

 نماینده موسسه خیریه رضوان آقای مدروانی نیز در مراسم حضور داشت و متعهد شد مدارس دیگری در مناطق محروم استان از جمله رودبار، قلعه گنج، منوجان و … بسازد

با حضور معاون نظارت و اجرا و مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان و معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش مدرسه ۱۲ کلاسه زنده یاد استاد محسن بهدشتی شهرستان کوهبنان با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان مهندس محمد حسنی معاون نظارت و اجرا اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان در مراسم افتتاح این مدرسه گفت: این مدرسه توسط بنیاد یاوری بهدشت به نام زنده یاد استاد محسن بهدشتی ساخته شده و از پروژه های تمام خیری اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان می باشد.

معاون نظارت و اجرا نوسازی مدارس کرمان در ادامه افزود: این مدرسه در ۱۲ کلاس درس و با زیربنای آموزشی ۱۳۲۶ متر مربع در دوطبقه ساخته شده و اعتبار ساخت زیربنای آموزشی آن که خیر نیکوکار صددرصد متعهد شده بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

مهندس محمد حسنی اشاره ای به آسفالت محوطه و حصارکشی این واحد آموزشی کرد و اظهار داشت: محوطه سازی این مدرسه که شامل زیرسازی ، آسفالت و حصار کشی می باشد، ۴۰۰۰ هزار متر مربع شده و محوطه سازی با حصار کشی این پروژه از اعتبارات نوسازی مدارس تامین شده است

وی خاطر نشان نمود: با ساخت این مدرسه ایمن و‌استاندارد شرایط تحصیل ۴۶۰ نفر دانش آموز کوهبنانی در فضای آموزشی استاندارد، ایمن و با نشاط فراهم شده است.

محمد رضا فرحبخش معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان در ادامه مراسم کمک خیرین را در حوزه مدرسه سازی بازوی کمکی نوسازی مدارس و آموزش و پرورش عنوان کرد و تصریح نمود: سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۲۳۴ میلیارد ریال ۲۶ هزار و ۲۱۳ مترمربع به زیربنای آموزشی در استان کرمان با مشارکت خیرین مدرسه ساز ساخته شده که سهم قابل توجهی در رفع نیاز فضای آموزشی داشته اند.

معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدار س استان کرمان از اقدام خداپسندانه و انسان دوستانه بنیاد خیریه یاوری بهدشت قدردانی نمود و خاطر نشان ساخت: در سال ۹۸ تا کنون خیرین مدرسه‌ساز علاوه بر اهدای زمین و مشارکت در ساخت خوابگاه های دانش آموزی بخصوص در مناطق محروم ۱۷ پروژه مدرسه‌سازی را نیز با ۹۶ کلاس درس و زیربنای آموزشی ۱۶ و ۳۷۸ مترمربع متعهد شده اند، که این پروژه ها فعال هستند و به زودی تحویل آموزش و پرورش می شوند.

این قسمت از سایت متعلق به اعضای سایت می باشد جهت درسترسی به این بخش اگر عضو سایت می باشید وارد شوید در غیر اینصورت ثبت نام نمایید

ورود کاربران
   
ثبت نام کاربر جدید
*فیلد ضروری